Blogi

Saimaan Juomatehtaan blogi ottaa kantaa suomalaiseen olut- ja alkoholipolitiikkaan, ajan ilmiöihin ja alalla vallitseviin trendeihin. Blogipalsta kannustaa lukijoita kohtuulliseen alkoholinkäyttöön sekä hyvistä mauista nauttimiseen. Kirjoituksissa saavat tarpeen tullen huutia mietojen alkoholijuomien mainontaa ja myyntiä rajoittavat lait ja määräykset sekä viranomaistulkinnat.

Tolkku käteen mainontakieltojen kanssa


Uusi mietojen alkoholijuomien mainonnan kieltävä on laki lietsonut keskustelua jo useita kuukausia. Tähän saakka Saimaan Juomatehdas on pysytellyt jupinasta siististi sivussa, mutta epäkohdat suomalaisessa lainsäädännössä saivat meidätkin avaamaan sanaisen arkkumme ja perustamaan tämän blogipalstan.

Emme ole olleet hiirenhiljaa tähänkään saakka. Olemme olleet mukana tukemassa Facebookissa kymmeniä tuhansia ihmisiä kerännyttä Tolkku käteen -kampanjaa, joka pureutuu sananmukaisesti alkoholilainsäädännön ja käytännön tulkintojen epäkohtiin. Kampanjan tilauksesta valmistimme myös Tolkku-oluen, joka on saavuttanut suuren suosion.

tolkku

Mainontakielloissa eniten porua ovat herättäneet panimoyhtiöiden tynnyrimainosten ja jakeluautojen mainosteippaukset, jotka pitäisi poistaa houkuttelemasta nuoria viinan kiroihin. Toisena keskustelunaiheena on ollut valvonnan – ja osittain myös tavan ihmisen vapauden – kannalta tolkuton markkinointikielto sosiaalisessa mediassa.

Ihan rehellisyyden nimissä on todettava, että eipä olisi helppoa olla Arkadianmäen riemuorkesterin sorvaamaa mainontalakia toteuttavien virkamiesten teryleenihousuissa. Niin mahdottoman ja älyttömän tehtävän edessä he ovat vahtiessaan kuorma-autojen mainosteippauksia ja Facebookin keskustelupulinaa.

Meille ”ylihintaisten ja alkoholisoivien juomien” valmistajille mainontakiellon ymmärtäminen sekä rajan vetäminen laittoman ja laillisen toiminnan välille on vähintäänkin yhtä hankalaa kuin viranomaisille. Kansalaisyhteiskunnan peruslähtökohtana on, että laki on aina laki ja sitä on noudatettava. Mutta esimerkiksi mainontakieltojen kohdalla alkoholilaki ei ole välttämättä sama kaikille, tai eivät ainakaan siitä tehtävät tulkinnat.

Saimaan Juomatehtaan teippaukset saavat jatkossakin ilostuttaa ja vihastuttaa paikallisten jakeluyrittäjien autojen kyljissä, sillä nämä autot eivät kuljeta pääosin meidän juomiamme, emmekä me maksa mainoksista korvausta. Mutta auta armias, jos auton kupeessa lukee Koff tai Lapin Kulta, teipit revitään alta aikayksikön ja sakkojen kera.

sjt-rekka

Loppuun asti miettimättä jääneet lait luovat helposti kyttäysorganisaation. Ei ole vaikeaa ennustaa, että Saimaan Juomatehtaan kuljetuksia hoitelevien autojen mainosteippauksista tulee jatkossa viranomaisille ilmiantosoittoja ja -meilejä. Vastuullisena yrityksenä olemme sitoutuneet noudattamaan voimassa olevia lakeja ja määräyksiä. Meille Marsalkka-tölkeillä koristettujen autojen säilyminen on ilon asia. Mutta onko tämä tasa-arvoista niitä toimijoita kohtaan, jotka joutuvat värjäämään uudelleen jakelijoidensa autot?

No, mitä tästä opimme? Vaalit ovat edessä huhtikuussa. Parlamentaarikot saavat varsin pian eteensä vuosikausia eduskunnassa junnanneen alkoholilain kokonaisuusuudistuksen. Sen jälkeen voi olla, että tätäkin mainontalakia jälleen muutetaan. Mutta mihin suuntaan? Mietipä sitä, kun pohdit, kenelle annat äänesi eduskuntavaaleissa.