Blogi

Saimaan Juomatehtaan blogi ottaa kantaa suomalaiseen olut- ja alkoholipolitiikkaan, ajan ilmiöihin ja alalla vallitseviin trendeihin. Blogipalsta kannustaa lukijoita kohtuulliseen alkoholinkäyttöön sekä hyvistä mauista nauttimiseen. Kirjoituksissa saavat tarpeen tullen huutia mietojen alkoholijuomien mainontaa ja myyntiä rajoittavat lait ja määräykset sekä viranomaistulkinnat.

Suomalaisen siiderin sielu on hukassa


sjt-omenatarha

Suomen siiderimarkkinat ovat kriisissä. Siiderin nimikkeellä myytävien juomien myynti laskee hurjaa vauhtia. Yksi syy kulutustottumuksen muutokseen on kuluttajan kiinnostuksen hiipuminen teollisesti valmistettuihin keinotekoisilla aromeilla ja esansseilla maustettuihin siiderijuomiin.

Euroopan perinteisissä valmistusmaissa siiderille ovat hyvin tiukat määritelmät. Englannissa siideri on osittain tai kokonaan käytetty omenoista tuorepuristetusta mehusta. Ranskassa vähintään puolet siiderin raaka-aineesta täytyy olla aitoa tuorepuristettua omenamehua ja enintään puolet omenamehutiivistettä.

Siiderin valmistuksen perinne ulottuu Länsi- ja Etelä-Euroopan maissa jopa tuhansien vuosien taakse. Silti meidän siiderin valmistuksen perinteemme on vasta muutaman kymmenen vuoden ikäinen.

Samalla Suomessa siiderin valmistusta koskevat säännökset ovat muihin maihin verrattuina sangen väljät. Meillä siideriksi voidaan kutsua korkea-alkoholipitoisesta hedelmäviinistä valmistettuja sekoitejuomia.

Vuonna 1995 voimaan tullut alkoholilaki käynnisti siideribuumin Suomessa. Tuolloin enintään 4,7-prosenttiset siiderit tulivat vähittäiskauppojen hyllyille, kioskeihin ja keskiolutbaareihin. Samalla siideri alkoi saada ystäviä entistä laajemmasta kuluttajajoukosta. Siiderinvalmistuksen huippu koettiin 2000-luvun alkupuolella.

Makea siideri suosittua

Suomalaiselle siiderille tyypillistä on ollut korkea sokeripitoisuus ja makea maku. Toinen leimaa antava piirre on siidereiden maustaminen erilaisilla aromeilla. Kotimaisten marjojen kuten mansikan, mustikan ja vadelman rinnalla on ollut tarjolla colalla, vaniljalla, eksoottisilla etelän hedelmillä ja jopa cappuccinolla maustettuja siidereitä.  Omenasiidereiden rinnalla päärynöistä valmistetut siiderit eli perryt ovat olleet pitkään suosittuja.

Edesmennyt arvostettu toimittaja ja olutkirjailija Unto Tikkanen kirjoitti 2000-alun hurjimmista siiderimauista, että niillä ei ole juurikaan tekemistä oikeiden siidereiden kanssa:

”Suomalaisten siidereiden valtavirta suosi tuolloin esansseilla makeutettuja, hyvin sokeripitoisia siidereitä, joita aidoissa siiderimaissa oli pidetty lähinnä limuviinoina.” (Unto Tikkanen: Viinin ja Oluen lähteillä, 2004).

Siiderin kulutus Suomessa on ollut laskussa jo pitkään. Vajaan kymmenen vuoden takaisesta 60 miljoonan litran kotimaanmyynnistä on hävinnyt jo yli 40 prosenttia.  Pelkästään vuonna 2015 lasku oli lähes 10 prosenttia edellisestä vuodesta.

Siiderin sielu kadoksissa

Suomalaisen siiderin sielu on hukassa. Siideri ei ole päässyt kunnolla eroon nuorten naisten ja teini-ikäisten suosikkijuoman imagosta. Uutena suuntauksena ovat perinteisellä valmistustavalla aidoista raaka-aineista valmistetut siiderit. Aitojen makujen arvostuksen myötä kuivat omenasiiderit valtaavat makeilta ja light-tuotteilta markkinoita.

Länsi-Euroopassa ja varsinkin Yhdysvalloissa on menossa voimakas käsityösiidereiden buumi. Yhdysvalloissa siiderien myynti on yli kuusinkertaistunut neljän viime vuoden aikana. Craft cider on alkanut jo nousta craft beerin rinnalle etenkin tiedostavien kuluttajien keskuudessa.

Suomalaisia kuluttajia on vuosikausia huijattu sillä, että hyvä siideri syntyy, kun halpaan omenaviiniin sekoitetaan sokeria, keinotekoisia aromi- ja väriaineita sekä erilaisia lisä- ja säilöntäaineita. Itse asiassa todella harva Suomessa myydystä siideristä on valmistettu perinteisellä tavalla eli käyttämällä omenoista puristettu mehu valmiiksi siideriksi.

Aidossa siiderissä valtava kasvumahdollisuus

Aidoissa käsityösiidereissä on myös Suomessa valtavat kasvun mahdollisuudet. Me Saimaan Juomatehtaalla haluamme olla suunnannäyttäjiä suomalaisten käsityösiidereiden uudessa nousussa. On aika rakentaa suomalaiselle siiderille siltä puuttuva arvostus ja palauttaa sille kuuluva laatujuoman maine.

Omalla siideritiellämme olemme vasta alkutaipaleella. Koemme kuitenkin ottaneemme oikean suunnan, sillä ovathan valmistamamme siiderit voittaneet peräti kolmena viime vuotena parhaan kotimaisen siiderin palkinnon Helsinki Beer Festivalilla.

Mutkia oikomalla ja kuluttajia aliarvioimalla ei saavuteta menestystä. Tiedämme, että kuluttajat haluavat nauttia aidoista raaka-aineista valmistettuja laadukkaita käsityösiidereitä jos niitä vain on laajemmin saatavilla.  Siksi olemme päättäneet aloittaa kamppailuun kotimaisen aidon käsityösiiderin puolesta. On siis aika kääriä hihat ja ryhtyä hommiin!