Blogi

Saimaan Juomatehtaan blogi ottaa kantaa suomalaiseen olut- ja alkoholipolitiikkaan, ajan ilmiöihin ja alalla vallitseviin trendeihin. Blogipalsta kannustaa lukijoita kohtuulliseen alkoholinkäyttöön sekä hyvistä mauista nauttimiseen. Kirjoituksissa saavat tarpeen tullen huutia mietojen alkoholijuomien mainontaa ja myyntiä rajoittavat lait ja määräykset sekä viranomaistulkinnat.

Ensimmäinen Euroopassa! Saimaan Juomatehdas tuo uuden pakkausinnovaation markkinoille


Marsalkka Vaalea 5,2 10

Meillä oli ongelma. Olimme pähkäilleet juomatölkkeihin liittyvän haasteen kimpussa jo vuosia – kunnes löysimme ratkaisun yhteistyössä kotimaisten kumppaneiden kanssa.

Olemme aktiivinen pienpanimo, joka kehittää jatkuvasti uusia tuotteita palvellaksemme uusia makuja ja elämyksiä hakevia oluenystäviä. Olemme myös sitoutuneet kestävän kehityksen periaatteisiin, joten haluamme, että tuotteittemme pakkaukset kuuluvat suomalaiseen, maailman tehokkaimpaan palautusjärjestelmään.

Ongelmamme oli, että emme voineet pakata pienten erien oluita kierrätettäviin tölkkeihin. Esteeksi nousi tölkkien määrä – pienempien tuotteidemme myyntimäärät eivät ole suuria, ja painettuja tölkkejä ei valmisteta alle sadan tuhannen kappaleen eriä.

Tölkkien etiketöiminen oli ratkaisuna jo olemassa, mutta etiketöityjä tölkkejä ei voitu hyväksyä Suomen palautusjärjestelmään, koska muovin osuus tölkin kokonaispainosta oli alumiinin kierrättäjien kannalta liian suuri. Mikäli tölkki ei kuulu palautusjärjestelmään, maksetaan tölkeistä ylimääräinen haittavero eikä niitä palauteta pantillisten tölkkien tavoin kierrätykseen.

Meillä, kuten muillakin alan toimijoilla, oli siis ongelma, jota kukaan ei ollut kyennyt ratkaisemaan liiketaloudellisesti kannattavasti ja samalla ympäristö huomioon ottaen. Olo oli kuin entisellä harakalla vastatervatulla katolla – kun se sai nokan irti, pyrstö tarttui kiinni.

Ratkaisu löytyy kotimaasta

Selvittelimme erilaisia vaihtoehtoja tölkin etiketöinnin toteuttamiseksi siten, että tölkki voitaisiin hyväksyä Suomen palautusjärjestelmään. Vuoden vaihteessa alkoi näyttää siltä, että ratkaisu ongelmaan löytyy, ja vieläpä kotimaisin voimin.

Löysimme UPM Raflatacin, maailman johtavan etikettimateriaalien valmistajan, kehittämän uuden Vanish™-etikettimateriaalin. Uusi Vanish on huomattavasti vanhoja materiaaleja ohuempaa sekä kevyempää. Aloimme yhdessä UPM Raflatacin ja etiketöintiratkaisuihin erikoistuneen painotalo Auraprintin kanssa tutkimaan sen soveltuvuutta kierrätettäviin tölkkeihin, ja palaset alkoivat loksahtaa kohdilleen.

Materiaalia testattiin laboratorioissa sekä Euroopassa että USA:ssa. Testitulosten perusteella materiaali ei ole haitaksi alumiinin kierrätysprosessissa. Niinpä aloitimme keskustelut Suomen Palautuspakkaus Oy:n eli PALPA:n kanssa etiketöityjen tölkkien hyväksymisestä osaksi palautusjärjestelmää. Esittämiemme kokemusten PALPA:n suhtautuminen hankkeeseen oli jo heti alussa varovaisen optimistinen, joka myös antoi meille uskoa projektin onnistumiseen.

Tuotannollisten ratkaisujen lisäksi saimme pohtia muun muassa etiketin kestävyyttä. Meidän tuli varmistaa, että etiketöityjä tölkkejä palauttavat henkilöt pystyvät myös palauttamaan tölkin etiketin kera. Käytännössä tämä tarkoitti etiketöityjen tölkkien saunottamista, paljussa sekä avannossa uittamista ja muita juomatölkkien arkisten käyttöolosuhteiden testaamista.

Testaaminen oli haastavaa ja aikaa vievää, mutta hauskaa!

Marsalkka Vaalea 5,2 3 BLOGI

PALPA kävi keskusteluja alumiinin kierrättäjien kanssa. Testit ja tulokset todistivat pakkausinnovaation käyttökelpoisuuden, ja kierrätysyritykset näyttivät hankkeelle vihreää valoa.

Nyt olemme päässeet projektissa maaliin, ja voimme ylpeänä kertoa, että tuomme ensimmäisenä Euroopassa myyntiin palautustölkkijärjestelmään kuuluvan etiketöidyn tölkitetyn juoman: Marsalkka Vaalea Luomu, 5,2 % ja 0,5 litran tölkki, on jo ensimmäisten Alkojen hyllyillä. Pakkauksen lisäksi myös etiketti uudistui, kultainen pohjaväri vaihtui valkoiseksi.

Pakkausinnovaatio on hyväksi kuluttajalle, ympäristölle ja koko juoma-alalle

Kuluttajan kannalta pakkausinnovaatio on monin tavoin hyödyllinen. Tölkki on ollut pakkauksena jo pitkään kuluttajien suosiossa, ja tämän pakkausinnovaation myötä tölkissä saatavien tuotteiden määrä kasvaa entisestään. Olemme aika varmoja, että useat panimot seuraavat esimerkkiämme, ja ottavat innovaation käyttöön. Kuluttajat saavat siis lisää vaihtoehtoja. Pakkausinnovaation hyödyt näkyvät myös oluiden ystävien lompakoissa, sillä tölkkien keskilitrahinta on pullopakkauksia tunnetusti edullisempi.

Myös ympäristö kiittää uutta pakkausta. Tölkkipakkausten 95 prosentin palautusaste on juomapakkauksista korkein. Myös ympäristö kiittää uutta kierrätettävää pakkausta. Kerätystä tölkkimateriaalista voidaan käytännössä 100 % käyttää suoraan uusien tölkkien valmistukseen, ja kierrätystä voidaan toistaa lähes loputtomiin. Kun kierrätetyistä alumiinitölkeistä tehdään uusi tölkki, valmistuksessa tarvitaan vain 5 % siitä energiamäärästä, joka kuluu tölkin valmistamiseen aivan alusta, raaka-aineista lähtien. Myös tölkkien pulloja parempi logistinen tehokkuus säästää ympäristöä. Ekologisuus ja tehokkuus kulkevat käsi kädessä.

Jälleen kerran on todistettu, että yhteistyössä on voimaa! Hankalaankin ongelmaan löytyy periaatteittemme mukainen ratkaisu, kun sitä tosissaan haetaan yhdessä toimien ja ennakkoluulottomalla asenteella. Lopputuloksesta hyötyvät kaikki: kuluttajat, ympäristö ja alan toimijat.

Me Saimaan Juomatehtaalla haluamme toimia suunnannäyttäjänä juoma-alalla. Uskomme tämän pakkausinnovaation luovan uusia liiketoimintamahdollisuuksia meidän lisäksemme myös muille alan toimijoille. Toivomme pakkausinnovaation yleistyvän ja auttavan koko juoma-alaa kasvattamaan ja kehittämään liiketoimintaansa yli maan rajojenkin.